söndag 16 augusti 2015

Fuxvägen Porter - bryggning

Idag blev det ölbryggning igen, prick klockan 10. Följde det tänkta receptet slaviskt, förrutom att jag glömde mashout rasten upp till 75C... Håkan och Henrik var med och hjälpte till samt spanade in Grainfathern. Vi insåg att den ska klara upp till 9 kg malt :)

Portern jag bryggde är rejält mörk nu i jäskärlet. Ska bli mumsigt att prova den i höst. Och förhoppningsvis har jag några flaskor kvar till julen.

Nästa måste bli en Sierra Nevada Clone!

Recept
4.2 kg Pale Ale Malt
0,275 kg Svartmalt
0,275 kg Chocolate
0,275 kg Crystal
5g EKG (60min)
5g Cascade (30min)
10g Chinnok (20min)
30g EKG (5min)
1 paket - Safale S-04

Erfarenheter:
- Det mecklade sig lite med den humlespindel jag hade byggt, men flödet genom ballofixen i pumpen på Grainfathern blev betydligt bättre än tidigare.
- 23 liter i jäskärlet, OG landade på 1.051

1 kommentar: